مجید انصاری: شاهد حضور و بروز جریانات و افکار تحجری و یکسونگر در حوزه ها هستیم/ صداوسیما تبدیل به محلی برای بیزینس مداحان شده است/ وقت آن رسیده که فرزندان فکری و معنوی مکتب امام خمینی(س) در حوزه به پا خیزند
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۳۷۶۲
پایگاه خبری جماران: حضرت امام خمینی(س) در روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات که منشور روحانیت نام گرفت، استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزههای علمیه را تعیین کردند.
یکی از مواردی که امام همواره نسبت به آنها هشدار داده اند جریانات متحجر و مقدس مآبی است که از اهداف روحانیت بی اطلاع هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، در گفت و گو با خبرنگار جماران به مناسبت فرارسیدن سالروز صدور «منشور روحانیت» از سوی امام گفت: به عنوان مقدمه باید عرض کنم که گرچه مخاطب اصلی این پیام مهم و جامع حوزه های علمیه و روحانیت بوده، اما محتوای عمیق و مطالب متنوعی که به آن پرداخته شده است، فراتر از قلمرو حوزه ها و روحانیت است.
وی افزود: در این پیام تحلیلی دقیق از تاریخ روحانیت و حوزه های علمیه، تحلیل عوامل موثر بر انقلاب و تحلیل جنگ بر ایران و دستاوردهای بزرگ ملت ایران و نیز بررسی ترفندها و شگردهای دشمنان اسلام برای ایجاد شکاف و اختلاف و نیز به انحراف کشاندن نسل جوان و همچنین آسیب شناسی هوشمندانه از فضای فکری و دینی و اعتقادی جامعه و خطرات فراروی مردم موجب شده است که این پیام به عنوان سندی کامل برای انجام اصلاحات در حوزه های مختلف مورد توجه و استفاده قرار گیرد. به همین سبب توصیه می کنم علاوه بر روحانیون و حوزه های علمیه، سایر مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه های کشور، همچنین نخبگان و اصلاح گران نه یک بار که بارها این پیام را مورد بررسی و دقت قرار داده و راهکارهای عملی نمودن توصیه های حضرت امام را جست و جو کنند.
شاهد حضور و بروز جریانات و افکار تحجری و یکسونگر در حوزه ها هستیممجید انصاری در پاسخ به این سوال که آیا این پیام آنگونه که باید مورد توجه و عمل در حوزه ها قرار گرفته یا خبر، گفت: متاسفانه علیرغم اینکه انتظار می رفت این پیام منشاء انقلاب و تحولات بزرگی از لحاظ ساختاری و بینشی در حوزه های علمیه به ویژه در حوزه علمیه قم شود. اما متاسفانه نه تنها این مهم تحقق پیدا نکرد بلکه به طور فزاینده ای شاهد حضور و بروز جریانات و افکار تحجری و یکسونگر در حوزه ها هستیم.
وی افزود: البته حرکت وسیعی از سوی برخی مراجع عظام و فضلای فرهیخته و نیز مراکز تحقیقی و پژوهشی فاخر در حوزه ها صورت گرفته است و امروز رویکردهای نوآورانه ای را به صورت تخصصی در حوزه های اسلامی و دینی شاهدیم که دستاوردهای خوبی هم داشته است. برای نمونه، می توان به تربیت برخی فضلا و پژوهشگران در حوزه های گوناگون از فقه و تفسیر گرفته تا کلام و سایر حوزه های معارف دینی با توجه به مقتضیات زمان اشاره کرد.
جریانات غالی اخباری گری را رواج می دهندعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اما این ها به صورت غالب و سازمان یافته ای درنیامده و در مقابل اقدامات ارزشمندی که صورت گرفته، شاهد ظهور و بروز و توسعه برخی جریانات تحجری و متصلب در حوزه ها بوده و هستیم. جریانات غالی یا «اهل غلو» نوعی اخباری گری را در عمل رواج می دهند و با تکیه بر روایات «ضعیف السند» یا مجعول و بیان مطالبی که بعضا در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود، باعث وهن اسلام، شیعه، روحانیت و حوزه های علمیه می شوند.
انصاری گفت: برخی جریانات وابسته به بیگانه و یا غیروابسته به شدت متحجر هم در این سال ها سعی کرده اند با تاسیس شبکه های تلویزیونی، رادیویی یا سایت های خبری به بسط و گسترش افکار و عقاید و برداشت های سطحی خودشان از قرآن و اسلام و تشیع بپردازند و عمدتا چهره ای مخشوش و غیرعقلانی از دین و معارف دینی ارائه دهند و برخی از رفتار و سنت های جاهلانه ای را به نام اسلام، تشیع یا ولایت ترویج کنند که منشاء اختلاف بین فرق اسلامی، تشدید اختلاف میان شیعه و سنی و ارائه چهره ای کریه و نامعقول از حادثه عاشورا، فرهنگ عزاداری و فرهنگ ولایت به جهانیان است.
جریانات افراطی سیاسی در حوزه ها حرمت علما را می شکنندوی گفت: برخی جریانات افراطی سیاسی در حوزه ها نیز با شکستن حریم و حرمت برخی علما و فضلا و با اغراض انحصارطلبانه سیاسی خودشان آسیب دیگری به حوزه ها وارد آورده اند. کار پیامبران تهذیب و تزکیه نفوس بندگان خدا بوده، ولی می بینیم که این جریان ها به تخریب نفوس پرداخته و نوعی بداخلاقی، بدزبانی و بدرفتاری را در منبرها، نوشته ها و تجمع هایی که در حوزه به راه می اندازند، ترویج می کنند. از این نظر موجب توسعه بداخلاقی ها و بدزبانی ها در سطح جامعه، درمیان جوانان و افراد کم اطلاع از مسائل دینی و مذهبی می شوند.
انصاری بیان کرد: عارضه دیگری که در تنافی با منشور روحانیت است، سطحی نگری و قشری گرایی و عوام زدگی یا به تعبیری بهتر «فریبکاری» در حوزه ها است. روحانیت و حوزه های ما از بدو تاسیس به ژرف اندیشی، آزاداندیشی و تحقیق و پژوهش مفتخر بودند که ثمرات بزرگی در حوزه های مختلف داشته و قبل از انقلاب نیز بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی که در واقع به نوعی محصول اندیشه بالنده امام، مرحوم علامه طباطبایی و نواندیشان مرجعیت و روحانیت بودند توانستند با پلی که میان حوزه و دانشگاه و جامعه برقرار کردند در بین نخبگان، روشنفکران و انقلابیون جای پای دین را محکم کرده و پیوند ایجاد کنند.
جریانی منحوس موجب تیره و تار شدن ذهنیت بسیاری از افراد نسبت به معارف دینی و اسلامی شده استعضو مجمع روحانیون مبارز افزود: این بزرگان توانستند معارف عمیق، دنیاپسند و عقل پسندی را ارائه کنند که آوازه اش از مرزهای حوزه و تشیع فراتر رفت و جاذبه هایی را در جهان اسلام و حتی در میان سایر ادیان الهی ایجاد کرد. ولی متاسفانه شاهدیم که امروزه جریانی منحوس موجب تیره و تار شدن ذهنیت بسیاری از افراد نسبت به معارف دینی و اسلامی شده است و دستاورد نگاه های سطحی و عامیانه به دین نیز، حاکم کردن جریان مداحان بر فضای جلسات مذهبی و دینی بوده است.
وی بیان کرد: اگر نگاهی به سخنرانی ها و جلسات مذهبی در ماه محرم یا ماه مبارک رمضان بیندازیم، می بینیم که تفاوت های این جلسات پس از انقلاب با قبل از آن، بسیار زیاد شده است. زمانی در مساجد تهران و قم، سخنرانی های معمولی بزرگانی نظیر آیت الله طالقانی، آیت الله مطهری، دکتر بهشتی، دکتر شریعتی و بسیاری از بزرگان دیگر آنقدر عمیق بودند که تبدیل به کتب مرجع ما در مقطع فعلی شده اند.
صداوسیما ادعای وهابیون را مستند می کندانصاری گفت: اما امروز علیرغم وجود علما و دانشمندان ارجمند و پژوهشگران صاحب نام در حوزه های مختلف علوم اسلامی و دینی عملا مداحان میدان دار جلسات دینی شده اند و صداوسیما نیز در پرورش این فضا و ترغیب و تشویق و توسعه مجالس دینی کم عمق و مداح محور نقش زیادی دارد. این رسانه با معرفی مداحان به عنوان سخنگویان دین و دیانت و حتی سخنگوی سیاست، و آمیخته کردن مجالس دینی به بدزبانی و داشتن انگیزه های سیاسی با هدف از صحنه خارج کردن بزرگان، معضلی بزرگ محسوب می شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: آنچه امروز تحت عنوان معارف و برنامه های دینی و مذهبی از صداوسیما پخش می شود، بسیار تأمل برانگیز است. متاسفانه برخی دعاها بدون توجه به متن و سندی که دارند پخش می شوند و باعث متهم شدن شیعیان در فضای جهانی اسلام به «شرک» خواهند شد. در واقع به دلیل نادانی و بی توجهی در برنامه های رسمی صداوسیما، ادعاهای وهابیون را با رفتار و گفتاری که پخش می شود، مستند می کنند.
صداوسیما تبدیل به محلی برای بیزینس مداحان شده استاو با بیان اینکه در زمان حیات حضرت امام به هیچ وجه این گونه نبود، گفت: ایشان ضمن پایبندی جدی به مراسم سوگواری امام حسین(ع) و سایر اولیاء دین، بسیار مراقب بودند که در این گونه مراسم، مطالب سست ارائه نگردد و رفتار نادرست و غیرمنطبق با اهداف مهم عزاداری و مجالس امام حسین(ع) صورت نگیرد.
مجید انصاری افزود: متاسفانه صداوسیما تبدیل به محلی برای بیزینس مداحان یا به بیان دیگر معرفی «بیزینس من» های مداح شده است. مداحان در تلویزیون تمرین صدا کرده و هرچه در زبانشان چرخید بیان می کنند. در حالی که نه محتوای کلام آنها اسلامی است و نه ادبیاتی که به کار می برند، فاخر. و نه دستاورد این اقدام شان موجب تحکیم دین و باور مردم و جذب جوانان به ائمه اطهار می شود.
وقت آن رسیده که فرزندان فکری و معنوی مکتب امام خمینی(س) در حوزه به پا خیزندوی ادامه داد: این نوع برنامه های به اصطلاح دینی و مذهبی، جز نفرت انگیزی و تفرقه افکنی نتیجه دیگری در برندارد. به نظرم زمان آن رسیده که فضلا و فرزندان فکری و معنوی مکتب فقهی، معرفتی و اخلاقی امام خمینی(س) در حوزه به پا خیزند و با جهادی مستمر در تحقیق و پژوهش و تبلیغ و ترویج و نوآوری میدان را به دست بگیرند.
انصاری گفت: وظیفه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای مدیریت حوزه و دیگر نهادهای مرتبط با مدیریت حوزه ها از ابتدا همین بوده که پیام امام را تبدیل به منشور و مرامنامه حوزه ها کنند. اما متاسفانه این نگاه فراموش شده و سیاست دیگری جایگزینش شده است و بعضا بیشتر از آنکه در این زمینه اهتمام ورزیده شود، در حوزه های سیاست ورزی آنهم از نوع خاص تلاش شده است.
پیام امام مغفول واقع شده استاو ادامه داد: به نظرم امروز بیش از زمان صدور این پیام حوزه ها و سازمان روحانیت نیازمند توجه خاص به محتوای این پیام و پیدا کردن راهکارهای اجرایی آن است. جا دارد که علاقه مندان به مکتب فکری امام خصوصا شاگردان و تربیت یافتگان مکتب علمی و اخلاقی آن پیشوای بزرگ در جهت تهذیب و ارتقای جایگاه روحانیت و حوزه های علمیه به تبیین و تشریح مفاد این منشور ماندگار در میان طلاب جوان پرداخته و برنامه ریزی جهت سازماندهی امور حوزه بر مدار آن را سامان دهند و بر ارتباط دین و سیاست در مفهوم صحیح کلمه و پرهیز از سیاست بازی ها و دسته بندی های مخرب جایگاه روحانیت و نیز تحکیم و توسعه ارتباط حوزه با طبقات مختلف مردم همت گمارند.
وی در پایان گفت: جا دارد در سالگرد صدور این منشور، سوگمندانه عرض کنم که پیام امام مغفول واقع شده است. و ضمن تشکری که باید از فضلای ژرف اندیش و علمای دردمند داشت که علیرغم بی مهری ها همچنان تلاش می کنند که اقدام سازنده و تحول زا را حفظ کنند و جامه عمل به آن بپوشانند اما احساس می کنم که حرکت غالب حوزه ها در این جهت نیست.
منبع: جماران
کلیدواژه: امام خمینی س جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 مجید انصاری صداوسیما منشور روحانیت حوزه ها جریان متحجر جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 روحانیت و حوزه حوزه های علمیه امام خمینی س مجید انصاری معارف دینی عضو مجمع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۳۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است و این انتقال، یک گذر تاریخی بود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
انتهای پیام/