رحیمپور ازغدی: امام هزاران عابد، عالم و مجاهد را تربیت کردند/ ما شیوه کار انبیاء را در وجود فردی غیر از انبیاء یعنی امام خمینی دیدیم؛ دیدیم که چه طور قدرتهای بزرگ جهان به نام خدا شکستنی هستند/ فرزندان امام قهرمان زهد و ساده زیستی بودند
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۳۳۹۲
به گزارش جماران، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی که با عنوان امام خمینی خورشید قرن و رونمایی از کتاب صوتی خط امام از سوی کمیته دانشگاهیان ستاد بزرگداشت ارتحال امام در محل حسینیه جماران برگزار شد، گفت: امام خمینی چند ماه پیش از رحلتشان در نامهای خطاب به سید حمید روحانی بر ضرورت تبیین درست انقلاب تاکید کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه عقلانیت، معنویت و روح عدالتخواهی از حسینیه جماران به جهان اسلام و قلمرو حیات بشری پمپاژ شده، اظهار کرد: امام وقتی که میگفت خدا انگار از خدای دیگری حرف میزد در واقع خدای امام حی، سمیع، بصیر، علیم، قدیر، شاهد و رفیق بود.
رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه امام هیچ گاه کلاس رسمی فقه و عرفان نگذاشت، ولی توانست هزاران عابد، عالم و مجاهد که خیلی هم سواد نداشتند را تربیت کند، افزود: ما شیوه کار انبیاء را در وجود فردی غیر از انبیاء یعنی امام خمینی دیدیم و دیدیم که چه طور قدرتهای بزرگ جهان به نام خدا شکستنی هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امام میگفت کسانی که از شاه میترسند توحیدشان ضعیف است و کسانی که از آمریکا هراس دارند تذهیب نفس نکرده اند، افزود: شاگردان غیرحضوری امام صدها هزار مومن بودند که حرفهای امام را باور داشتند به گونهای که یک جوان روستایی که نه عرفان و نه سلوک خوانده بود یک موحد کامل به حساب میآمد و ما در جنگ و انقلاب دیدیم که این بچهها چه طور به امام فکر میکردند و این همان تربیت توحیدی است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ سال از اتفاقاتی که در حسینیه جماران روی داده میگذرد و نسل امروز نمیداند که اینجا چه خبر بوده اظهار کرد: در این حسینیه بچههایی تربیت شدند که عاشق شهادت بودند و برای اینکه کمتر بخورند و بیشتر کار کنند و اینکه کمتر دیده شوند با هم مسابقه میگذاشتند.
رحیم پورازغدی اظهار کرد: بچههایی در حسینیه جماران تربیت شدند که در منطقه برای خود قبر میکندند و شبها نماز شب میخواندند و در عملیاتها نیز خود را به خطرناکترین محورها میرساندند و امام این گونه قدرتها را شکست داد، اما امروز شاهدیم که برخیها تلاش میکنند تا جای جلاد و شهید، ظالم و مظلوم و حق و باطل را عوض کنند و نهضت امام و فرزندان امام را که قربانیان تروریست بودند به عنوان خشونت طلب معرفی کنند. به هر روی فرزندان امام قهرمان زهد و ساده زیستی بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امام در نامه خود به سید حمید روحانی مورخ کشورمان نوشت انقلاب کردن با همه عظمتش یک طرف و تدوین تاریخ انقلاب، اهداف و مبانی آن یک طرف پس باید مراقب باشید، اظهار کرد: اگر ما بزرگترین انقلاب را هم بکنیم، ولی به تبیین آن نپردازیم قطعا در زمان خودش حبس میشود پس تدوین تاریخ انقلاب جهاد تبیین را میطلبد با این اوصاف اگر حضرت زینب و حضرت سجاد علیهم السلام نیز نبودند معلوم نبود که در کربلا چه اتفاقی افتاده است.
وی افزود: رسالت بزرگی که امروز بر عهده ماست این است که مواظب باشیم تا مفاهیم و مبانی انقلاب جابه جا نشوند، اما متاسفانه شاهدیم که در رسانههای معاند با شیطنت این کار را میکنند. معتقدم اگر در زمان جنگ ابزاری مانند موبایل وجود داشت ما امروز میفهمیدیم که جوانان در جبهه چه صحنههایی را خلق میکردند.
رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه در زمان امام هم کسانی بودند که خودخواه بودند و بازار سیاه را به دست داشتند و کلاهبرداری میکردند، افزود: در کنار این افراد یک عدهای هم بودند که خود را به آتش میزدند تا خود را فدای دیگران کنند با این اوصاف امام به آقای حمید روحانی گفتند که آنچه را که واقعا در جریان انقلاب اتفاق افتاده ثبت کنید تا نسلهای بعدی بفهمند که چه اتفاقی افتاده است.
پیشرفتهای امروز با عقب ماندگیهای زمان شاه اصلا قابل قیاس نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقایسه پیشرفتهای امروز با عقب ماندگیهای زمان شاه اصلا قابل قیاس نیست، اما امروز دشمنان مدام در مورد انقلاب دروغ مینویسند، افزود: عدالت اقتصادی و پیشرفت اقتصادی جزو اهداف انقلاب بوده، اما مردم هیچ گاه در تظاهرات ها شعار اقتصادی ندادند و شعار آنها استقلال، آزادی، حکومت اسلامی، برابری، برادری و برقراری حکومت عدل علی علیه السلام بوده است، ولی عدهای که ممکن است دارای سابقه در انقلاب هم باشند به دلیل وادادگی و ضعف و پوسیدگی ذهن و روح شان می آیند و شعارهای انقلاب را عوض می کنند و یک نهضت ضد استبداد و ضد استعمار و یک نهضت عدالت خواه و استقلال طلب را به عنوان توجیه گر استبداد، سازشکار با استعمار و جریان توجیه گر فاصله ها و شکاف طبقاتی و جریان وابسته جلوه می دهند.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب شناسی نیازمند یک جهاد تبیین و مطالعه دقیق است و این اتفاق باید بیفتد، چون دشمنان کتابهای متعددی مینویسند و به بیان خاطرات دروغ و جعلی میپردازند، تصریح کرد: دشمنان امروز مدام به تولید فیلم و مستند میپردازند تا ذهنیت نسلهای بعدی کشورمان را دور بزنند؛ مثلا چندین سال بعد درباره علت ترور امثال شهید فخریزاده میگویند که آنها در حال اقدام برای انفجار بمب اتم در جهان بودند که ما آنها را زدیم؛ چه کسانی میگویند؟ تنها کسانی که از بمب اتم استفاده کردند. دنیا آنقدر شیر تو شیر است که رئیس دزدها میشود رئیس پلیس.
امام درجریان انقلاب به جوانان گفت به اموال عمومی خسارت نزنید امام بعد از انقلاب فرمان عفو عمومی داد
رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه در جریان انقلاب فرانسه بسیاری را با گیوتین سر بریدند و در واقع میتوان گفت داعش در کنار انقلاب فرانسه «سوسول» است و این در حالی است که از انقلاب فرانسه به عنوان پدر جمهوریت و لیبرالیسم نام میبرند، گفت: امام درجریان انقلاب به جوانان گفت به اموال عمومی خسارت نزنید و به جایی حمله نکنید، چون اماکن عمومی متعلق به مردم هستند همچنین امام بعد از انقلاب فرمان عفو عمومی داد و فقط کسانی را که آدم کشته و به غارت اموال مردم پرداخته بودند، محاکمه کرد، ولی شاهدیم که چپ و راست در مورد امام دروغ میگویند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه انقلاب ما کمونیستی و طبقاتی و انقلاب طبقات اشراف نبود و از این انقلاب میتوان به عنوان انقلاب طبقات متوسط رو به پایین نام برد، تصریح کرد: اگر جبههها را میدیدیم متوجه میشدیم که هیچ یک از فرزندان اشراف در جنگ حضور نمییافتند. در واقع مردم علیه ظلم، تحجر، واپس گرایی و ارتجاع یا همان اسلام شاه، اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام غرب، اسلام التماس و اسلام آمریکایی قیام کردند، چون مردم ما خواهان اسلام ناب بودند.
وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب فضای دانشگاهها و حوزههای علمیه منجمد و دچار جمود بود و انقلابیون چه در دانشگاه و چه در حوزههای علمیه در اقلیت قرار داشتند؛ با این وجود کسانی هم که آگاه بودند جرات نداشتند که دست به قیام بزنند، اظهار کرد: بعضیها فکر میکنند مسئولان و ملت هر طور عمل کنند، انقلاب میماند، این طور نیست خداوند هیچ چیز را چک سفید امضا به کسی نداده و هیچ چیز گارانتی نیست به رفتار شما بستگی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خداوند وعده مطلق به کسی نداده، همه وعدهها مشروط است. خدا انقلاب را حفظ میکند ولی مشروط است. شرط حفظ انقلاب این است که ما پاک، صادق و مجاهد باشیم و اگر در راه خدا تلاش کنیم خدا نیز نتیجه تلاش ما را خواهد داد.
امام معتقد بود ملتی که میترسد تن به ذلت میدهد
رحیم پورازغدی با بیان اینکه امام از ابتدا میگفت که من کارهای نیستم و ما، چون از خدا اطاعت کردیم پیروز شدیم، تصریح کرد: امام معتقد بود ملتی که میترسد تن به ذلت میدهد و شرف برای این ملت مهم نیست، ولی ملتی که نترسد شرق و غرب از او میترسند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب وضع اقتصادی از امروز خیلی بدتر بود به گونهای که ابتداییترین نیازهای مردم وجود نداشتند و یا تامین آنها کوپنی بود، اما با این وجود در آن فضای سخت بچههای انقلاب در معنویت و خدمت به مردم از هم سبقت میگرفتند، تصریح کرد: امام به غیب ایمان داشت و ادا هم درنمی آورد به گونهای که یک بار رهبر معظم انقلاب از او پرسیده بودند که شما از چه زمانی برای تشکیل حکومت اسلامی برنامه ریزی کردید که امام در پاسخ گفتند هیچ وقت.
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام خمینی حسن رحیم پور ازغدی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رحیم پورازغدی حسینیه جماران جریان انقلاب امام خمینی بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۳۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
خبرگزاری علموفناوری آنا- هدا عربشاهی: عنوان عالمگیری آنفلوآنزای اسپانیایی برای ما مردم زیسته در سومین دهه قرن ۲۱ که دیری نیست از کابوس کووید-۱۹ تقریبا رهایی یافتهایم، خیلی غریب نیست. ویروس آنفلوآنزا اوایل سال 1918 در صبحی بهاری از تب و گلو درد آشپز کمپ فانستن در درمانگاهی در ایالت کانزاس به ثبت رسید. نام این آشپز آلبرت گیچل بود. تا ظهر همان روز در درمانگاه بیشاز صد مورد گلودرد و تب و سردرد گزارش شد.
در هفتههای بعد، تعداد بیماران آنچنان زیاد شد که افسر پزشک مخصوص کمپ درخواست کرد سولهای برای اسکان همۀ آنها تهیه شود. شاید این آشپز نگونبخت نخستین فرد مبتلا به آنفلوآنزای اسپانیایی نبوده باشد. از سال ۱۹۱۸ تا روزگار کنونی مردم پیوسته دربارۀ نقطۀ آغاز این عالمگیری گمانهزنی کردهاند.
کتاب سوار رنگپریده به قلم لورا اسپینی که به تازگی با ترجمه ساقی نخعیزاده و بههمیت نشر آفتابکاران منتشر شده با پیشگفتاری مسعود یونسیان آغاز میشود. یونسیان که خود استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است دربارۀ این کتاب ارزشمند معتقد است که هرچند نویسنده این کتاب را در سال ۲۰۱۷ نوشته یعنی دو سال قبل از بروز عالمگیری کووید-19 ولی بسیاری از موضوعاتی که در این کتاب به آنها پرداخته شده آنچنان شبیه مشکلاتیاند که در پاندمی اخیر تجربه کردهایم که خواننده ممکن است تصور کند این کتاب بعد از رخداد ویروس کرونا در جهان و در سال ۲۰۲۰ به نگارش درآمده است.
از نکات برجستۀ کتاب لورا اسپینی این است که او در شیوۀ نگارش کتاب ضمن انطباق با اصول مدرن اپیدمیولوژی به این اثر ماهیتی رمانگونه داده بهگونهای که خواننده را مشتاق و ترغیب به مطالعه آن میکند.
مسعود یونسیان میگوید که کلیه فصول کتاب را بعد از ترجمه خوانده و از دقت و امانتداری ساقی نخعیزاده در مقام مترجم، به شگفت آمده و از اینرو، بهعنوان متخصص اپیدمیولوژی مطالعۀ این کتاب را نه فقط رای عموم جامعه مفید دانسته که بهویژه برای استادان و دانشجویان رشتۀ اپیدمیولوژی ضروری میداند.
مقالات اسپینی را مجلات نشنالجئوگرافیک، نیچر، اکونومیست و دیلیتلگراف منتشر کردهاند. او همچنین دو رمان به نامهای «دکتر» و «زندگان» و یک کتاب در حوزۀ تاریخ شفاهی به نام «خیابان مرکزی: سیمای یک شهر اروپایی» نوشته است.
اسپینی در «سوار رنگپریده» داستان این بیماری عالمگیری کمتوجه شده را بازگو میکند و از هند تا برزیل، از ایران تا اسپانیا و از آفریقای جنوبی تا اوکراین آن را ردیابی میکند. او با تکیه بر یافتههای آخرین تحقیقات در رشتههای ویروسشناسی، همهگیرشناسی، روانشناسی و اقتصاد فاجعهای را روایت میکند که پیامدهایش طی چند دهه عالم بشریت را دگرگون کرد و امروزه هم همچنین اثرش را به رخ میکشد. کتاب سوار رنگپریده تاکنون به بیست زبان دیگر ترجمه شده است.
انتهای پیام/